Nutrienten – gezonde voeding

We weten allemaal dat we nutrienten nodig hebben, maar wat zijn nutrienten eigenlijk precies, en welke nutrienten hebben we nodig voor een gezonde leven?

De vier categorieën van essentiële nutriënten zijn: vitaminen, mineralen, essentiële vetzuren en essentiële aminozuren.

Nutrienten zijn voedingsstoffen die onmisbaar voor gezonde lichaamsfuncties. Het beste is om nutrienten uit het dieet te winnen, in plaats van poeder of pil vorm. Niet alle nutrienten kunnen door het lichaam worden opgenomen in poeder of pil vorm – soms moeten meerdere nutrienten tegelijkertijd aanwezig zijn, om een op te kunnen nemen. Dit vereist echter een serieuze aanpak – het binnen krijgen van de juiste nutrienten is heel erg belangrijk, en er moet goed worden nagedacht over een dieet waarin alle nodige nutrienten voorkomen.

In zekere zin zijn nutrienten een (preventieve) medicijn. Zo zei ooit Hippocrates: “laat uw voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding.” Het is belangrijk om voorzichtig en deskundig met medicijnen om te gaan!

Vitamine B6 is erg belangrijke voorbeeld. Een tekort kan ernstige gevolgen hebben, zoals een verminderde schildklierfunctie en het kan zelfs tot depressiviteit leiden. Ook reuma kan samenhangen met een B6 tekort. Er zijn veel meer voorbeelden: Foliumzuur en B12 tekorten kunnen een toename van hart- en vaatziekten veroorzaken. De tekorten veroorzaken een verhoogd homocysteine gehalte, en daardoor ontstaan hart problemen.

Er zijn ook vaak gevallen waar het lichaam bepaalde nutrienten juist niet kan verdragen. Glutenallergie verhoogt bijvoorbeeld de kans op het ontstaan van osteoporose en van trombose. Complicaties bij glutenallergie zijn: zie coeliakie.net.

essentiële nutrienten:

Essentiële nutrienten zijn de nutrienten die voor het lichaam nodig zijn, om normale lichaamsfuncties mogelijk te maken. Essentiële nutrienten moeten uit voeding gehaald worden, en moeten dus in het dieet voorkomen! Ze kunnen of helemaal niet gesynthetiseerd worden door het lichaam, of in ieder geval niet in voldoende hoeveelheden voor een goede gezondheid. Een voorbeeld is niacine (vitamine B).

Verschillende diersoorten hebben behoefte aan vershillende soorten essentiële nutriënten. De meeste zoogdieren kunnen zelf voldoende ascorbinezuur synthetiseren – voor deze diersoorten wordt ascorbine zuur dus niet beschouwd als een essentiële nutriënt. Het is wel een essentiële nutriënt voor mensen, omdat wij behoefte hebben aan externe bronnen van ascorbinezuur (vitamine C).

Veel essentiële nutriënten zijn giftig in te grote hoeveelheden, terwijl anderen opgenomen kunnen worden in hoeveelheden die veel groter zijn dan de dagelijkse behoefte, zonder ziekteverschijnselen.

Vitamine B3 (niacine of niacinamide) heeft een zeer lage toxiciteit terwijl het een zeer grote fysiologische macht heeft. Slechts 5 mgper dag is genoeg om iemand met pellagra van de dood te redden, tienduizend keer zo genomen zou kunnen worden kan zonder het lichaam te beschadigen. Grote hoeveelheden van andere vitamines kunnen levensbedreigend zijn, zoals overmatige hoeveelheden vitamine D, (een in vet oplosbare nutriënt).